TAKKNEMLIGHET

Optimismen rår i Gjøviks restaurantverden. Etter den brutale koronavåren har sommeren vært full av gjester, og med en ja-kommune på laget ser det slettes ikke så mørkt ut for byens serveringssteder.
Det har vært vinn eller forsvinn for Gjøviks serveringsbransje i det Herrens år to-tusen-og-korona. Den som ikke var villig til å endre på «alt» var dømt til å gå dukken. Men Gjøvik har en serveringsbransje som brettet opp ermene, rettet på kokkelua og snudde hele driften på hodet med plan B, C og D for å kunne åpne dørene og ønske folk velkommen tilbake så fort de bare kunne.
Og folk kom. I store mengder.
Jasmin Nathalie Baltzersen fra Egon tok seg i å lure på om det virkelig fantes så mye folk på Gjøvik som det hun har sett i sommer.
Null til hundre
– Det gikk fra stengte dører og tomme gater til sol, åpne uteserveringer og hele byens befolkning på utepils så fort vi fikk mulighet til å åpne igjen, sier hun og får støtte fra Ann Catrin Wentzel Dramstad fra Fauno.
– Det gikk fra null til hundre i sommer. Det var som om folk ble bevisste på at det de hadde kunne bli tatt fra dem. Vi håper den bevisstheten varer, sier hun. Wentzel Dramstad synes det har kommet noe positivt ut av koronavåren.
– Vi restauranteiere er blitt kolleger denne våren, ikke konkurrenter, for vi har måttet stå sammen for å overleve, sier hun. Rolf André Larsen i Lasse Liten er enig.
– Vi har opplevd en dugnadsånd, både blant kundene som ønsker at vi skal fortsette og blant de andre restauranteierne som har ønsket at vi alle skal overleve, sier han. Lasse Liten var blant de som klarte å snu seg kjapt da stengningene kom, for de hadde allerede lagt planer for en sommer med piknik-kurver og takeway. Og nettopp takeaway har vært redningen for mange av restaurantene. Hanne Kari Eng Manawaduge på 37 Eatery er helt klar:
– Uten takeaway hadde vi ikke vært her i dag. Vi har vært så heldige at folk har villet ha maten vår selv om de ikke har kunnet sitte og spise hos oss.
Eng Manawaduge får støtte fra Fanny Andriana hos Kaffka. De har holdt åpent hele tiden, satset hardt på takeaway og utkjøring og overlevde på det.
– Vi lærte å tenke fort og er blitt gode på Plan B. Nå vet vi at alt kan skje, og det kan skje fort, sier hun. Også Vidar Berntsen fra Fahlstrøm gir takeawaykundene en stor del av æren for at året ikke blir så ille.
– Vi klarer ikke å leve av takeaway, men det har holdt folk i arbeid og gjort det mulig for oss å holde hodet over vannet, sier han.
Cecilie Korsell Martinsen hos McDonald’s nikker gjenkjennende til det. Da Norge stengte, stengte også de selve restauranten, men de hadde allerede løsningen på plass: drive-thru.
– Vi har rett og slett hatt en kjempesommer fordi folk har kunnet sitte i bilene sine og bestille mat som de har tatt med seg hjem, sier hun fornøyd.

Sprit og håndsprit

Sprit er blitt et ord på alles lepper i år. Håndsprit. Latteren sitter løst rundt bordene på Mjøsstranda når vi spør om hva som har vært den største uforutsette utgiften denne våren og sommeren. «Antibac,» svarer flere lattermildt og antyder at det i perioder var mer snakk om håndsprit enn alkoholservering. Men når det gjelder nettopp alkohol er takknemligheten stor rundt bordene.
– Vi har vært så heldige å ha kommunen med på laget. Gjøvik har vært en Ja-kommune i denne tiden, er den unisone konklusjonen.
Flere forteller om hvordan kommunens ansatte har vært tilgjengelig, lyttet til forslag og hjulpet til med løsninger. Kommunen sponset appen som ble lansert da alt stengte, de var raske med å godkjenne bygging av uteserveringer og gi serveringsbevillinger og de kuttet leieprisene for uteserveringene. Allerede 26. mars vedtok også kommunestyret at kommunen ikke skulle kreve inn bevillingsgebyr for alkohol i år.
For året er ikke over ennå, selv om sommeren har vært god for bransjen. Julebordsesongen ligger foran oss, og mange er spente på hvordan den blir.
– Jeg tror ikke de store firmaene kommer til å ha tradisjonelt julebord i år. I stedet tror jeg vi får flere små grupper med venner som tar turen ut før jul, og de må vi ta vare på for å sørge for at ikke alt forsvinner, sier Vidar Berntsen hos Fahlstrøm, og møter samtykkende nikking rundt bordene. Fauno forteller at det allerede har kommet bestillinger opp mot jul, men at de er forberedt på brå endringer så lenge koronaen herjer. Mehmet Gunes hos Saray ser likevel et lyspunkt i at de som pleier å reise på fjellet eller tar julebordet på danskebåten, i stedet tar feiringen i hjembyen.

37 Eatery

Papir og blyant

Hanne Kari Eng Manawaduge:
– Vi er her i dag takket være alle som kjøpte takeaway hos oss, sier Hanne Kari Eng Manawaduge hos 37 Eatery. Fra å være en restaurant som folk kommer til for å sitte og spise god mat, snudde de seg lynraskt om til takeaway. – Vi har aldri vært i den bransjen, men det var bare å finne løsninger. Vi fant frem papir og blyant, skrev lapper med bestillinger og jobbet ut fra det. Det var en stor glede å merke at gamle og nye gjester strømmet til, at de åpenbart vil ha oss her også i fremtiden, sier hun, og lover at de fortsetter med takeaway.
– Koronaen har åpnet gjestenes øyne for at det er mulig å hente med seg mat og spise den hjemme, sier hun.

Egon

Flinke femåringer

Jasmin Nathalie Baltzersen:
– Hos Egon er vi mest overrasket over hvor flinke folk er, og det er de under 5 år som er flinkest! Ungene løper etter foreldrene sine og minner dem om det hvis de har glemt å bruke Antibac ved inngangen, sier daglig leder ved Egon, Jasmin Nathalie Baltzersen. – Som familierestaurant har vi egen lekekrok for barna. Vi fryktet litt hvordan det skulle fungere, og hadde lagt planer for omfattende og hyppig nedvasking av lekekroken, men det var en unødvendig bekymring. Til og med treåringene vet hva de skal bruke Antibac-flasken utenfor lekekroken til, smiler hun.
– Det har vært fullt kjør og veldig gøy siden vi åpnet igjen, og det har vært stas å se hvor mange mennesker som har brukt byen i sommer.

Fahlstrøm

Vi trakk utendørs

Vidar Berntsen:
– Vi har satset på konsertarenaen på Hovdetoppen og uteservering i Panparken. Det har reddet oss, forteller daglig leder og medeier i Fahlstrøm, Vidar Berntsen. – På Hovdetoppen har vi hatt konserter med toppartister gjennom hele sommeren, men satset på en litt mer nedtonet matservering der oppe. Det er fordi uteserveringen i Panparken krevde sitt av de ansatte, for der har det vært full fart. De to utendørsarenaene våre har sørget for at vi klarte å ta igjen det økonomiske tapet vi opplevde da landet stengte på ettervinteren. På varme sommerdager er det ikke så mange som trekker innendørs i restauranten uansett, så Panparken har vært en stor del av vår suksess i år.

Fauno

Pizza ER takeaway

Ann Catrin Wentzel Dramstad:
– Vi overlevde fordi folk gjerne ville kose seg med pizza i den rare tida, fordi vi klarte å snu oss raskt og fordi vi allerede var forberedt på takeaway, sier eier og daglig leder ved Fauno, Ann Catrin Wentzel Dramstad. – Koronaen traff omtrent samtidig med restaurantens ettårsdag, så uten takeaway hadde vi ikke klart dette. Nå tenker vi at vi har overlevd både det første året og koronaen, så nå klarer vi alt. Vi er også heldige som har Gjøviks fineste bakgård, så da det begynte å se lysere ut kunne vi sette opp et show der som trakk fulle hus tre helger. Det er klart det var en fordel for oss.

Heim

QR og smittevern

Ida Ramsberg:
– Det var gøy å se hvor lynraskt gjestene begynte å bestille takeaway da vi fikk det på plass, sier Ida Ramsberg hos Heim. – Vi fikk også lov av kommunen til å selge øl sammen med takeaway, og da vi kunne åpne restauranten igjen var vi raskt på plass med ny uteservering og DJ i helgene. Smittevernet er selvfølgelig viktig i denne tiden. Alle er så flinke med Antibac, og vi har fått på plass et superenkelt QR-system der gjestene kan bestille og betale med mobiltelefonen. På den måten har vi også klart å redusere hvor mye kontakt det er mellom ansatte og gjester.

Kaffka

Skapte liv i gata

Fanny Andriana og Kenneth Dahlby:
– Vi har sørget for mye liv i byen og utenfor hos oss selv, forteller Kenneth Dahlby hos Kaffka. – Hattekonsertene våre, som vanligvis har pause om sommeren, ble i år gjort om til hattekonserter utendørs i gågata gjennom hele sommeren. Byen vår Gjøvik og kommunen har heiet på disse konsertene, og kommunen bidro også med litt økonomisk støtte. Det har vært 10 flotte lørdagskonserter, og vi fortsetter med dem utover høsten så lenge temperaturene tillater det. Er det ikke typisk norsk å kose seg selv om det er litt kaldt da, undrer han seg og legger til at hattekonsertene fortsetter innendørs utover vinteren.

Khalles Corner

Sykehusleverandør

Marthe Ulen Ødegård:
– Vi har en veldig heldig plassering med stor uteservering, midt i byen, så selv om de ansatte ble permittert i begynnelsen, måtte alle raskt på plass igjen. Vi stengte aldri, for folk ville ha et sted de kunne spise ute, forteller Marthe Ulen Ødegård. – Khalles Corner fikk nye eiere i februar, så vi gikk rett inn i koronastengningen med ny meny som stamgjestene våre heldigvis var nysgjerrige på. Vi har hatt takeaway lenge, men koronaen fikk oss til å sette i gang utkjøring tidligere enn planlagt. Det oppdaget blant annet de ansatte på sykehuset, så nesten hver dag kjører vi takeaway til de som arbeider med å beskytte befolkningen.

Lasse Liten

Veldig mye glede

Rolf André Larsen:
– Vi tømte varelageret, lagde overraskelsesposer og kjørte ut til folk med dem, forteller Rolf André Larsen i Lasse Liten. – Det ble rundt 500 overraskelsesposer, før vi gikk over til å kjøre ut mat, alt fra kosepakker til retter fra menyen. Det var mange som ville overraske en mor som var alene eller en nabo uten familie i nærheten, sier han og forteller at de opplevede veldig mye glede – både fra de som fikk mat på døren, men også glede for de ansatte som fikk lov til å bidra til å glede andre. – Det ble veldig annerledes, fine arbeidsdager i en periode som var vanskelig for mange.

McDonald’s

Ny app på plass

Cecilie Korsell Martinsen:
– Først og fremst hadde vi drive-thru, så folk kunne handle mat uten å gå inn i restauranten, sier Cecilie Korsell Martinsen.
– Men vi kom også lynraskt i gang med Mobile Order & Pay, som gjorde det mulig å bestille og betale i en app, for så å hente maten i restauranten. Gjøvikfolk tok til seg muligheten, og restauranten i Gjøvik er den i Innlandet som selger best på Mobil Order & Pay. Nå i høst har vi pusset opp så vi har nye, friske lokaler med bestillings­kiosker, og vi har fått inn nye kjøkkensystemer så all mat blir «made for you», altså laget til deg etter bestilling, forteller hun.

Saray Steakhouse

Mye arbeid

Mehmet Gunes:
– Vi tok grep og sto på skikkelig. Som familiebedrift med litt færre ansatte ble det mye arbeid på oss som var i restauranten, forteller daglig leder for Saray Steakhouse, Mehmet Gunes. – Det var ikke noe alternativ å stenge, så vi holdt åpent og startet med takeaway. Heldigvis ble sommeren normal, men vi lurer veldig på hvordan julebordsesongen blir. Vi har ikke så stor plass innendørs, og vi må huske at koronaen ikke er ferdig. Det er viktig å være ekstra oppmerksomme med hygienen så vi kan få stoppet smitten, sier han.
TEKST VIBEKE LINDSTAD DEGN-PETERSEN FOTO JOSTEIN TOLLEFSRUD